Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Eric Breugel - WaarBenJij.nu Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Eric Breugel - WaarBenJij.nu

Palenque

Blijf op de hoogte en volg Eric

19 April 2010 | Mexico, Palenque

Zaterdag 17 april 2010,

Voor vandaag stond de rit van Villahermosa naar San Cristobal de las Casas op de planning, maar omdat we nu in Champeche zitten en de rit van van Champeche naar San Cristobal wel een hele erge lange en zware reis zou worden hebben besloten om naar Palenque rijden wat ook nog even goed 360 km is. Dat we San Cristobal nu skippen is wel jammer als we de reisgidsen mogen geloven is San Cristobal wel een hele bijzonder stadje.
Maar goed na een ontbijtje in een supermarkt zijn we vertrokken. De route naar Palenque is erg mooi eerst rij je langs de kustlijn van de Golf van Mexcio en zien we veel pelikanen. Namaten we Palenque nadert verandert het landschap in jungle.
Tijdens een van onze tussen stops om even de benen te strekken raakte we aan de praat met een backpacker uit Argentinië. Omdat hij ook onderweg was naar Palenque besloten we hem mee te nemen. Wat zal die gozer wel niet gedacht hebben. 2 rare Nederlands mee blèren op de muziek van Andre Hazes...
Toen we de stad bereikte, hebben we onze vriend afgezet bij een tankstation en zijn wij ons hotel Plaza Palenque gaan opzoeken, wat er weer prima uitzag. Het heeft weer een fijn zwembad waar we de rest van de dag heerlijk hebben gelegen .
Palenque is dorpje naast de archeologische zone van Palenque. Het dorpje is erg gelieft onder backpackers en er hangt een ontspannen sfeer.

Zondag 18 april 2010,

Vandaag gaan we de watervallen van Ague Azul bezoeken.
De weg er naar toe is echt prachtig. Dwars door de bergen en de jungle en af en toe reden we door een indianen dorpje. De mensen hier hebben bijna niks, de huisjes zijn van hout en af en toe we zien iemand lopen met een berg hout op de rug.
Toen we weer een keer een dorpje naderen moesten we vol in de ankers omdat er een touw over de weg was gespannen met blikjes en andere metalen eraan. Toen we stil stonden kwamen er een stuk of acht indianenkinderen naar onze auto toe. Ze vroegen om geld. Omdat we net gepind dus hebben en dus geen kleingeld hebben zeiden we dat we geen geld hebben. Helaas namen die kids hier geen genoegen mee en wilde toch iets hebben. Één van de kinderen zag een flesje drinken staan en wees er naar. Het flesje drinken hadden we toen gegeven en het touw lieten ze zakken. Best slim om zo je eigen tolweg te maken..
We zijn toch nog maar even gestopt in het dorp om iets te kopen zodat we bij een volgende keer wat klein geld hebben. Maar zonder verder openhoudt hebben we de watervallen bereikt.
De watervallen Ague Azul zijn tientallen grote en kleine watervallen. Wat is het hier mooi zeg en omdat het niet geregend is het water helder blauw. Gewoon niet te geloven dat dit echt van moeder natuur is.
Beneden van de watervallen is het erg druk met mensen maar er lag een pad naar boven en hoe verder we liepen hoe rustiger het werd en het uitzicht over de watervallen werd alleen maar mooier. Boven kon je ook van het pad af en er zwemmen in het water.
Na veel mooie foto’s zijn we weer terug naar de auto gegaan. Bij de auto moesten we nog even door een zwerm van kinderen die allemaal iets van je willen. Ze worden steeds bijdehanter en tot vervelends aan toe.
De volgende de stop is de waterval van Misol Ha. Deze waterval was totaal anders, het is 1 hele hoge waterval waar je achterlangs kan lopen. Eerlijk waar een plaatje om te zien.
Hierna zijn we terug gereden naar Palenque. De terug weg verliep een stuk vlotter omdat ik hard achter een taxi ben aangereden. De kinderen in de dorpen laten taxi’s wel door dus zorgde ik ervoor dat ik zijn slipstriem mee kon.
S avonds vonden een leuk restaurant waar veel backpackers bij één kwamen. Het eten was hier niet denderend maar hebben er erg gezellig gezeten. De eigenaar kwam bij ons aan het tafeltje zitten en begon leuk te kletsen. En later ook de rest van het personeel nadat de deuren gesloten waren. Wij mochten blijven zitten ondanks dat het restaurant al gesloten was. Ook Sharon een meisje uit Chicago kwam erbij. Met haar zijn we later op de avond nog ergens anders wat gaan drinken en eten.

Maandag 19 april 2010,

Vandaag blijven we een dag langer in Palenque.
We zouden eigenlijk de Maya ruïnes bezoeken maar omdat Sandra het wel een beetje gehad heeft met de tempels en meer toe was aan een relax dag zijn we vandaag lekker wezen hangen aan het zwembad.
Toen ik s middags wat hoorde achterin de tuin van het hotel waar de jungle begint, ging ik op onderzoek uit. En op eens stond ik ook in ook met een brulaap. We hadden de brulapen al eerder gehoord maar nog niet gezien. De aap leek totaal niet bang en ging rustig zijn gang. Een medewerker van het hotel zei dat het een wilde aap is maar van het hotel leggen ze elke dat wat vers fruit neer wat hij regelmatig komt ophalen.