Chetumal en Tulum - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Eric Breugel - WaarBenJij.nu Chetumal en Tulum - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Eric Breugel - WaarBenJij.nu

Chetumal en Tulum

Blijf op de hoogte en volg Eric

22 April 2010 | Mexico, Playa del Carmen

Dinsdag 20 april 2010,

Er staat vandaag weer een lange rit op het programma dit maal van Palenque naar Chetumal een lange rechte weg van zo’n 490 km.
Over deze reis valt weinig te vertellen bij een tussen stop in een dorpje zag ik nog een kolenbrie, helaas was hij alweer gevlogen voordat ik een foto kon maken.
Aan het eind van de middag kwamen we aan in ons hotel Holiday inn in Chetumal. Ook over deze stad kan ik verder kort zijn, een saaie stad waar niet zoveel te beleven valt. We waren er ook snel over uit dat we hier morgen meteen weer vertrekken.

Woensdag 21 april 2010,

Omdat we toch al behoorlijk van ons reisschema zijn afgeweken hebben we besloten om vandaag naar Tulum te gaan, een toeristisch plaatse aan de Caribische zee. Dit stond niet in onze planning maar als we de reisgidsen mogen geloven is deze plaats zeker de moeite waard.
Maar voordat we aan onze rit van 250 km langs de Maya-Riviera beginnen zijn we eerst nog naar de grens van Belize gereden. Net over de grens heb je een soort taxfree zwarte markt hier kan je goedkoop sigaretten, luchtjes en kleding kopen. De auto hadden we vlakbij de douane geparkeerd. Onze paspoorten bij de douane afgegeven, jammer genoeg kregen we geen stempel in ons boekje.
Vervolgens zijn we met een tuk tuk naar de shopping hall gereden. Omdat we daar al vroeg waren was ongeveer tachtig procent van de winkeltjes nog gesloten. De winkeltjes die wel open waren zijn we binnen gelopen maar dat viel tegen. Dus zijn we na een uur weer met de tuk tuk terug naar de douane gereden en hebben we onze reis naar Tulum voorgezet.
Onderweg wouden we nog een stop maken bij een grot maar helaas was deze onvindbaar.
Eenmaal aangekomen in Tulum zijn we direct doorgereden naar de zee omdat het zo mooi weer is. Na een duik in het heerlijk warme water zijn we opzoek naar een hotel gegaan. De prachtige accommodaties aan het strand waren iets te duur voor ons budget en hebben we gekozen voor een studio in het centrum.
Toen we s avonds in een restaurantje aan het eten waren brak er nood weer uit. Het restaurantje is hier niet op gebouwd en de regen kwam met straaltjes door het dak. Sommige mensen moesten van tafel veranderen omdat ze anders drijfnat zouden worden.

Donderdag 22 april 2010,

Vannacht is Sandra ziek geworden. Omdat ze bijna de hele nacht op de wc heeft gezeten, hebben we nauwelijks geslapen.
Vanmorgen om 7 uur ben ik direct op zoek gegaan naar een apotheek om daar medicijnen te halen om uitdroging te voor komen en misselijkheid tegen te gaan. De medicijnen lijken hun werk te doen. Toen Sandra is eindelijk in slaap was gevallen ben ik er alleen op uit gegaan.
Ik heb de Maya-ruines van Tulum bezocht. Deze ruines zijn niet zo heel bijzonder. Er staat nog maar weinig rechtovereind van de tempels, maar één tempel die nog wel in redelijke staat verkeert staat op een klif met uitzicht over de Caribische zee dit is zo’n mooi plaatje alleen daar voor is het de moeite waar om de ruines te bezoeken.
Aan het eind van de ochtend was weer terug in onze studio om beide koffers te pakken en om ons uit te checken. Gelukkig hebben we vandaag een relatief korte rit ongeveer 65 km terug naar rit Playa del Carmen, de plaats waar we onze route ook begonnen zijn.
Onderweg naar Playa del Carmen zouden we een paar leuke stops maken zoals in Akumal hier heb je een mooie cenote en een baai waar veel zeeschildpadden zitten en ook rijden we langs Xel-ha en Xcaret dat zijn grote natuurpretparken. Maar omdat Sandra hier echt te beroerd voor is zijn we dus door gereden.
Na ongeveer anderhalf uur waren we weer terug in ons hotel El Tukan. Sandra direct naar bed gegaan en ik ben de auto terug gaan brengen.