Uxmal en Champeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Eric Breugel - WaarBenJij.nu Uxmal en Champeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Eric Breugel - WaarBenJij.nu

Uxmal en Champeche

Blijf op de hoogte en volg Eric

16 April 2010 | Mexico, Campeche

Woensdag 14 april 2010,

Vandaag trekken we verder naar Uxmal ongeveer 80 km.
Na anderhalf uur gereden te hebben kwamen we bij een T splitsing, volgens de landkaart konden we beide kanten op maar wilde dit voor de zekerheid nog even checken. Vandaar dat we de auto langs de kant van de weg hadden gezet.
Naast ons zagen we een prachtig stuk land liggen met allemaal mooie bomen en planten. Ook zagen we er een soort van boerderijstulpje op staan, waar een bordje van Coca Cola aanhing. We hadden best wel dorst dus zijn het erf opgelopen.
Er kwam direct een enthousiaste man naar ons toe. We vroegen hem of we er wat drinken konden kopen, hij beantwoorde onze vraag met een volmondige JA. En werden meteen naar een tafeltje geleid.
De man vroeg ons waar we vandaan kwamen. Toen we Holland zeiden zag je aan zijn gezicht dat hij het helemaal geweldig vond. Toen ik de man een compliment over zijn tuin gaf en vroeg wat voor vruchten er in de bomen hingen kregen we direct een rondleiding door zijn tuin. Hij pakte een stok met een ijzeren uiteinde er aan. Met deze stok kon hij de vruchten uit de bomen halen om ze vervolgens aan ons te laten proeven. We weten nog steeds niet wat voor vruchten het waren maar wat we wel weten is dat ze echt super zoet waren. Na een poosje daar te hebben gezeten zijn we de auto weer ingestapt.
Een uurtje later waren we bij ons hotel Villas Arquelogicas Uxmal aangekomen. Het leek wel een soort van landhuis. Na het inchecken werd onze kamer aangewezen. Een super leuke, authentieke knusse kamer. Wederom weer de kamer tegenover het zwembad.
Het hotel staat naast de archeologische zone, dus hebben hier meteen een kijkje genomen. Echt waar, buiten dat het hier een stuk minder toeristisch is, zijn deze tempels vele malen mooier en groter dan die in Chichen Itza en hier mocht je overal opklimmen. Wat in Chichen Itza echt niet mocht.
Het stikt hier trouwens wel van de leguanen, waar je ook kijkt ze zitten echt overal.
S avonds ben ik alleen weer terug gegaan naar de archeologische zone. Alle tempels waar mooi verlicht en er was ook nog een licht en laser show.

Donderdag 15 april 2010,

Vandaag hebben we weer een mooie rit van ongeveer 160 km naar Champeche. Onderweg zijn we een paar keer gestopt in een paar dorpjes om wat te drinken en bij een Maya ruïne die we langs de kant van de weg zagen. Nu we wat verder in het binnenland zitten zien we hoeveel armoede er hier is maar ondanks dat zijn de mensen hier wel super vriendelijk.
Onderweg komen we regelmatig wegversperringen tegen van de politie of het leger. Tot nu toe konen we altijd nog door rijden maar vandaag niet en werden we ook staande gehouden. Hoewel de controles op drugs en wapens zijn gericht waren we hier toch een beetje bang voor omdat we al verhalen hadden gehoord dat met namen de politie bij toeristen iets probeert te zoeken om je te bekeuren, die vervolgens handje contantje moet betalen. Maar gelukkig viel het mee het was een controle van het leger en na een inspectie in de auto en tassen mochten we weer door rijden.
Na nog een stuk omgereden te hebben omdat de weg afgesloten voor een berm brand kwamen we half 2 aan in Champeche.
We hebben een leuk hotel Baluartes met een balkon die uitzicht over de Golf van Mexico. De rest van de dag hebben we lekker bij het zwembad van het hotel gelegen. En kwamen we het Nederlandse stel weer tegen die we al eerder hadden gesproken in Cancun.

Vrijdag 16 april 2010,

Voor vandaag stond er weer een rit gepland naar Villahermosa maar omdat we eigenlijk helemaal geen zin hebben om weer een dag in de auto te zitten, hebben we besloten om van het reisschema af te wijken en blijven we nog een dag in Champeche.
We hebben ons hotel verruild voor een wat goedkoper hotel midden in het centrum en zijn de omgeving gaan verkennen.
Champeche is een leuk vestingstadje met een grote historie, zo is de stad ooit ook nog eens in handen geweest van de Nederlanders. De stad heeft een oude vestingmuur waar we op zijn geweest.
Verder hebben we nog een markt bezocht en hebben gelopen over de boulevard en voor ons hotel aan het kerkplein gezeten vooral s avonds is het goed vertoeven aan dit plein.