Cancun en Merida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Eric Breugel - WaarBenJij.nu Cancun en Merida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Eric Breugel - WaarBenJij.nu

Cancun en Merida

Blijf op de hoogte en volg Eric

13 April 2010 | Mexico, Mérida

Zondag 11 april 2010,

Vandaag is de dag waar met name ik erg naar uitgekeken heb.
We hadden de wekker al op tijd gezet vervolgens even ontbijten en de tassen inpakken. En om 10 uur gingen we op pad naar het autoverhuurbedrijf.
We hebben de vakantie en de roadtrip bij een reisbureau in Nederland al geboekt, dus de huurauto en de hotelovernachtingen onderweg staan al vast. Hierdoor was onze eerste uitdaging een feit, het vinden van het verhuurbedrijf. Na langs zoeken en vragen hebben we het uiteindelijk gevonden. Vervolgens nog een ronde om de auto en de nodige handtekeningen ivm verzekeringen enzo konden we eindelijk met vertrek. Maar voordat we naar onze eerste bestemming rijden zijn we eerst nog even langs het hotel gegaan om te lunchen, bagage inladen en uit te checken.
Onderweg hadden we de auto helemaal vol getankt want je krijgt natuurlijk geen volle tank mee. Het tanken in Mexico is wel relax, je kan gewoon in de auto blijven zitten. Het personeel van het tankstation gooit je tank vol. Ook maken ze zelfs je ramen schoon. Uiteraard wel voor een fooi.
Uiteindelijk hadden we er klein twee uur over gedaan om zo’n 70 km af te leggen en in Cancun aan te komen.
En in één keer het hotel gevonden. Het hotel heette: Radisson Hacienda Cancun. Jeetje wat een mooi hotel en wat een grote kamer hadden we.
Nadat we de spullen in de kamer hadden gezet zijn we direct het zwembad ingedoken. Bij het zwembad wat gegeten en een Nederlands stel ontmoet. Hun gingen ook een rondreis maken alleen dan van negen dagen.
S avonds zijn we een stukje gaan lopen. Waar we nu verblijven is het niet super toeristisch dus we vielen wel op als westerlingen. Onderweg zijn we een kleine markt, en een mega grote supermarkt tegen gekomen maar ook een MC Donalds. Hier zijn we uiteraard gestopt om te kijken of hij net zo lekker is als bij ons.

Maandag 12 April 2010,

Vandaag zaten we al vroeg in de auto omdat er een lange rit van ongeveer 300 km op het programma staat. Van Cancun naar Mérida met een paar leuke stops onderweg.
Onze eerste stop was in Valladolid dit is een erg leuk stadje met allemaal gekeurde huisjes en even buiten het dorp in Dzitnup ligt de Cenote van X-keken. Dit is een grot met een natuurlijke waterbron maar door de lichtinval via een gat van boven geef dit echt een heel mooi effect op het super heldere water. Ik kon het niet laten om ook nog even in het ijskoude water een stukje te zwemen.
We zijn vervolgens weer de auto ingestapt richting onze volgende stop Chichèn Itza. In plaats om weer terug de snelweg op te gaan, kozen wij erom verder binnen door te rijden door de diverse dorpjes deze route schiet niet erg op maar is wel erg leuk, er is onderweg van alles te zien. In de dorpen kan je niet veel harder dan stapvoets rijden omdat er om de 50 meter drempels (topes) liggen let op deze drempels zijn niet altijd even goed aangegeven en je rijd er zo je auto op kapot.
Het rijgedrag is hier sowieso anders dan in Nederland maar ik had het erger verwacht. Hier heb je bijvoorbeeld na de kruising stoplichten, bij ons in staan de stoplichten voor de kruising. En als je op een tweebaansweg rijd, rij je af en toe wel met z’n vijven naast elkaar.
Maar goed aangekomen bij onze volgende stop Chichèn Itza, hier hebben we de ruïnes bekeken zoals; tempels, piramide, gouverneurspaleis, huis van de schildpadden, nonnenklooster, duiventil en de jaguartroon. Met name de piramide was erg indrukwekkend om te zien maar wel heel erg toeristisch en veel tempels zijn afgezet voor plubliek ook is hier maar weinig schaduw.
Weer terug in de auto voor de laatste 120 km naar Mérida besloten we maar over de snelweg (tolweg) te doen, omdat ons ook geadviseerd werd om deze stad voor de avondspits te bereiken.
Mérida is de hoofdstad van Yucatán met ongeveer 800.000 inwoners. Het voor de spits de stad bereiken was niet helemaal gelukt, we kwamen precies 18:00 uur de stad in rijden en het verkeer was een complete chaos. En in de chaos konden we natuurlijk het hotel niet vinden maar dat kwam ook mede doordat we het verkeerde adres hadden mee gekregen. Wel waren we nog getuigen van een bijzonder voorval. Toen wij de auto hadden geparkeerd om voor de zoveelste keer de weg te vragen, kwamen er van alle kanten politie jeeps met dikke mitrieuren erop aan rijden. In elke jeep 4 helemaal zwart geklede politiemannen, bivakmutsen op etc. Later zagen we dat ze een hele straat hadden afgezet voor een inval ofzo.
Maar goed, uiteindelijk heb ik het hotel maar gebeld en zo hebben we het toch nog gevonden. We waren blij toen we eenmaal bij ons hotel Caribe waren aangekomen omdat het al schemerig begon te worden. Er werd namelijk van alle kanten gewaarschuwd om het reizen in het donker te mijden.
Na het inchecken zijn we naar de kamer gegaan om onze spullen daar te zetten. Het is een leuk koloniaal Hotel en de kamer ziet er ook goed uit. Nog mooier is: één keer struikelen en we liggen in het zwembad.

Dinsdag 13 april 2010,

Vandaag hebben we geen rit voor de boeg dus zijn we de stad Mérida gaan verkennen.
Helaas regende het vandaag. Dat was wel balen want we hadden voor vandaag eigenlijk een relaxed dagje gepland. We hebben zo’n mooi zwembad tegenover de kamer. Nu moesten we wat anders verzinnen. We hebben besloten om naar een grote overdekte mark die wel wat weg had van de bazaar in Beverwijk te gaan.
Aan de eind van de middag stopte het eindelijk met regen en hebben we nog een rondje gemaakt door het centrum.